• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Zbycie wierzytelności. Sprawdź, czy stratę z tego tytułu zaliczysz do kosztów

    Wierzytelność jest prawem zbywalnym, dzięki czemu możliwy jest jej przelew. W konsekwencji wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią. Sprawdź skutki takiej operacji na gruncie przepisów podatkowych i rachunkowych. Umowa zbycia wierzytelności zawarta zostaje pomiędzy jej zbywcą (cedentem) a nabywcą (cesjonariuszem), dłużnik, co do zasady, stroną umowy nie jest. Najczęstszą formą przeniesienia wierzytelności jest przeniesienie jej własności poprzez umowę sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia wierzytelności. Forma umowy cesji wierzytelności jest uzależniona od formy wierzytelności. Zgodnie z art. 511 kc, jeżeli wierzytelność stwierdzona jest pismem, przelew jej powinien również być stwierdzony pismem. Warto dodać, że na nabywcę wierzytelności przechodzą wszelkie związane z nią prawa. Dotyczy to w szczególności roszczenia o zaległe odsetki. Autor:     Korzyści  Sprawdzisz jakie konsekwencje ma zbycie wierzytelności przez przedsiębiorcę Dowiesz się, jakie są podatkowe konsekwencje zbycia wierzytelności i od czego zależą Poznasz sposób księgowania zbycia wierzytelności w księgach rachunkowych Zobacz także Podatek minimalny. Analiza nowego obowiązku > Zaliczka a koszt uzyskania przychodów. Poznaj właściwy sposób na jej rozliczenie > Spółka komandytowo-akcyjna. O czym warto pamiętać przy jej rozliczaniu > Spółka komandytowa. Na jakie aspekty jej opodatkowania warto zwrócić uwagę > Więcej znajdziesz w zakładce PROBLEMY PODATKOWE >

Artykuły

  • Prawo własności intelektualnej/Intellectual property rights

    W tym wydaniu pisma prezentujemy słownictwo i zwroty dotyczące własności intelektualnej, która coraz częściej jest wykorzystywana w działalności gospodarczej, a jej wartość prezentowana w księgach rachunkowych. Korzyści  Poznasz słówka dotyczące własności intelektualnej Sprawdzisz swoje umiejętności, wykonując test Zobacz także Angielski dla księgowych. Rachunek zysków i strat > Angielski dla księgowych. Podatek od towarów i usług > webinary ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH. KSR – praktyczne zestawienie po angielsku > ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH.  SLIM VAT 3. Praktyczne zestawienie zmian po angielsku > Więcej znajdziesz w zakładce Angielski dla księgowych>
  • Klasyfikacja towarów w przedsiębiorstwie

    Firmy z uwagi na rozwój często zwiększają asortyment proponowanych towarów handlowych. Pociąga to za sobą dodatkowy nakład pracy i czasu poświęconego na zarządzanie towarami, od zamówień poprzez kontrolę stanów magazynowych, do sprzedaży. Liczba indeksów znacznie się zwiększy, co utrudni zadania związane z zarządzaniem towarami w firmie. W takiej sytuacji pomocna może okazać się analiza opisana poniżej. W sytuacji zwiększenia asortymentu należy wprowadzić pewien rodzaj klasyfikacji towarów, który dzieliłby je na wymagające szczególnej uwagi, indeksy o wysokiej ważności oraz pozostałe mniej istotne. Ułatwi to przedsiębiorstwu koncentrowanie się w pierwszej kolejności na wybranych produktach, które głównie generują sprzedaż, a co za tym idzie – zysk dla firmy. W tym celu zostanie użyta analiza ABC, która jest metodą klasyfikacji towarów zgodnie z ich znaczeniem dla firmy. Analiza ABC Analiza ABC służy do klasyfikacji towarów, wyrobów czy innych zasobów na trzy grupy: 1. Grupa A – indeksy najdroższe, stanowiące największą wartość w całym wolumenie wartości indeksów przedsiębiorstwa, 2. Grupa B – indeksy o średniej wartości w całym wolumenie wartości indeksów przedsiębiorstwa, 3. Grupa C – indeksy o najmniejszej wartości w całym wolumenie wartości indeksów przedsiębiorstwa. Najczęściej stosowanym podziałem dla tych grup jest: 1. Grupa A do 80% wartości w całym wolumenie wartości. 2. Grupa B do 15% wartości w całym wolumenie wartości. 3. Grupa C do 5% wartości w całym wolumenie wartości. Korzyści  Poznasz zasady stosowania analizy służącej do klasyfikacji towarów, wyrobów czy innych zasobów Usprawnisz pracę dzięki poznaniu nowych funkcji Excela, które mogą wykorzystywać księgowe Zobacz także Szybko uporządkuj dane w kolumnie zawierającej numery identyfikacyjne > Sumowanie danych na podstawnie różnych kryteriów > Właściwe przeprowadzanie obliczeń, gdy dane nie są dobrze uporządkowane > Więcej znajdziesz w zakładce Excel >
  • Kiedy wpłacić podatek od dywidendy dla komplementariusza?

    Pytanie: Komplementariuszem spółki komandytowej jest osoba prawna (spółka z o.o.). W lipcu wypłacona została dywidenda dla komplementariusza, pobrano zryczałtowany podatek w wysokości 19%. Do 7. dnia następnego miesiąca spółka komandytowa przekaże komplementariuszowi CIT-7. Czy pobrany podatek od wypłaconej dywidendy należy wpłacić do 7 sierpnia, czy 20 sierpnia? Czy spółka komandytowa wpłaca podatek od dywidendy do właściwego sobie urzędu skarbowego na swój rachunek podatkowy, czy może do US na rachunek podatkowy komplementariusza? Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy o CIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2–2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo – w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania. W przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w: 1) art. 3 ust. 1 – informację o wysokości pobranego podatku, 2) art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu – informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku    – sporządzone według ustalonego wzoru. Autor: Jakub Rychlikdoradca podatkowy Korzyści  Sprawdzisz zasady wypłaty dywidendy dla komplementariusza Poznasz obowiązki płatnika wypłacającego dywidendę Zobacz także Jak nadaje się uprawnienia do pobierania i wystawiania faktur pracownikowi/ biurze rachunkowym? > Czy spółka komandytowa odlicza podatek od spółki z o.o. w CIT-6R? > Ile lat faktury będą dostępne w KseF, co z dokumentami dodatkowymi do faktur? > Jaki rodzaj księgowości zastosować dla spółki cywilnej osób fizycznych? Więcej znajdziesz w zakładce PROBLEMY PODATKOWE >
  • Dywidenda za 2023. Podział i wypłata zysków spółki

    Podstawowym prawem akcjonariuszy oraz udziałowców spółek kapitałowych jest prawo do udziału w zysku wypłacanych w formie dywidendy. Sprawdź, jakimi zasadami kierować się przy określaniu jej wysokości i rozliczeniu z fiskusem. Zgodnie z art. 192 oraz 348 ksh, kwota przeznaczona do podziału między akcjonariuszy lub wspólników nie może przekraczać zysku za ostatni rok obrotowy, powiększonego o niepodzielone zyski z lat ubiegłych oraz o kwoty przeniesione z utworzonych z zysku kapitałów zapasowego i rezerwowych, które mogą być przeznaczone do podziału. Kwotę tę należy pomniejszyć o niepokryte straty, udziały własne oraz o kwoty, które zgodnie z przepisami lub umową spółki powinny być przekazane z zysku za ostatni rok obrotowy na kapitały zapasowy lub rezerwowe. Autor:   KATARZYNA TRZPIOŁA wieloletni praktyk, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW Korzyści  Dowiesz się, jakie zasady obowiązują przy wypłacie dywidendy Sprawdzisz sposób opodatkowania i potrącania zaliczek na podatek dochodowy od dywidendy Poznasz zasady księgowania wypłaconych dywidend Zobacz także Sprawozdanie finansowe. Kiedy i jak sporządzić rachunek przepływów pieniężnych Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach finansowych cz. 1 Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach finansowych cz. 2 Więcej znajdziesz w zakładce ZAMKNIĘCIE ROKU >
  • Czy odpisy aktualizujące mogą stanowić koszt podatkowy?

    Pytanie: Spółka posiada należności, od których na dzień bilansowy nalicza odsetki, jednak analiza wypłacalności dłużnika wykazała, iż połowy należności nie uda się uzyskać. Jak w takim razie rozliczyć utraconą należność? Czy należy dokonać odpisu aktualizującego i czy taki odpis można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Autor: dr Katarzyna Trzpioła specjalista ds. podatków Korzyści  Dowiesz się, kiedy i jak dokonać odpisów aktualizacyjnych Poznasz podatkowe zasady rozliczania odpisów Sprawdzisz, jak ująć odpis aktualizacyjny w księgach rachunkowych Zobacz także Płatności w kryptowalutach. Poznaj sposób ewidencji takich transakcji > Bilety lotnicze. Prawidłowa ewidencja i rozliczenie kosztów ich zakupu > Jednorazowa amortyzacja. Sprawdź, kiedy można ją zastosować > Niskocenne składniki majątkowe. Poznaj możliwości ich ujęcia w kosztach > Więcej znajdziesz w zakładce PROBLEMY PODATKOWE >
  • Ważna interpretacja ogólna. Wybór estońskiego CIT w trakcie roku

    Część podatników po wybraniu estońskiego CIT jako formy opodatkowania zastanawiała się czy skutecznie weszła w system ww. ryczałtu. W odpowiedzi na te wątpliwości MF wydało interpretacje ogólną dotyczącą wpływu terminu zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz sporządzenia sprawozdania finansowego na termin złożenie zawiadomienia o wyborze tej formy opodatkowania. Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt. 7 ustawy o CIT, podatnik może wejść w system ryczałtu od dochodów spółek, jeśli spełnia wszystkie „ warunki wejścia”, w tym złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Dodatkowo w art. 28j ust. 5 ustawy o CIT przewidziano, iż podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Gdzie pojawia się więc problem z wejściem w trakcie roku? Kluczem do odpowiedzi na to pytanie jest sekwencja wykonywanych czynności. Podatnik wybierający wejście w trakcie roku, może teoretycznie złożyć najpierw zawiadomienie, a potem sporządzić sprawozdanie finansowe lub najpierw sporządzić sprawozdanie finansowe, a potem złożyć zawiadomienie. Która z tych kolejności jest prawidłowa? Początkowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej prezentował stanowisko, zgodnie z którym zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości musi nastąpić przed złożeniem zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem. Przykładowo takie stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z 14 marca 2023 roku ( 0114-KDIP2-2.4010.30.2023.1.ASK. Jednakże później, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zmienił swoje stanowisko wydając interpretację indywidualną z 28 listopada 2023 roku (0111-KDIB1-2.4010.561.2023.1.MK) , w której wskazał, iż zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości może nastąpić po złożeniu zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem. Z uwagi na pojawiające się wątpliwości podatników, w dniu 25 stycznia 2024 roku wydano interpretację ogólną ( DD8.8203.1.2023). Stwierdzono w niej, iż „ […] Terminu na zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego w żaden sposób nie modyfikuje termin na złożenie wskazanego wyżej zawiadomienia. Innymi słowy treść art. 28j ust. 5 ustawy CIT nie modyfikuje terminu na zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego, ani nie wymaga, aby czynności te zostały dokonane przed złożeniem zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem.” A co się stanie, jeśli podatnik złoży zawiadomienie, a następnie nie sporządzi sprawozdania finansowego w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego? Wtedy jak wskazuje interpretacja ogólna „ Jeśli podatnik złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, lecz na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem nie zamknie ksiąg rachunkowych oraz nie sporządzi sprawozdania finansowego w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego – wówczas zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem zostanie uznane za bezskuteczne”. Podatnik ma rok podatkowy równy kalendarzowemu. Podatnik rozpoczął rok 2024 i zdecydował się, że wejdzie w system ryczałtu od dochodów spółek dopiero od 1 lutego 204 roku. Podatnik jest zobowiązany do zamknięcia ksiąg rachunkowych na 31 stycznia 2024 roku, sporządzenia sprawozdania finansowego na 31 stycznia 2024 roku i złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek do końca lutego 2024 roku. Podatnik zamyka na dzień 31 stycznia 2024 roku księgi rachunkowe i sporządza na ten dzień sprawozdanie finansowe. Podatnik na sporządzenie sprawozdania finansowego ma czas do końca kwietnia 2024 roku. Podatnik złożył zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek 25 lutego 2024 roku. Sprawozdanie finansowe jest sporządzone i podpisane 16 marca 2024 roku. Podatnik skutecznie wszedł w system ryczałtu od dochodów spółek. Korzyści  jakie jest najnowsze stanowisko organów podatkowych wyrażony w interpretacji ogólnej w zakresie wchodzenia w Estoński CiT uzyskasz pewność zgodności swoich działań z najnowszym stanowiskiem MF Zobacz także Estoński CIT. Kiedy warto wybrać tą formę opodatkowania? cz. 1 Estoński CIT. Kiedy warto wybrać tą formę opodatkowania? cz. 2
  • Standardy sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla MŚP. Trwają konsultacje

    Do 21 maja trwają konsultacje prowadzone przez EFRAG dotyczące projektów standardów sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla przedsiębiorców z sektora MŚP, wprowadzających od 2026 r. nowe obowiązki dla tej grupy. W trakcie konsultacji zbierane są opinie na temat standardów, według których MŚP notowane na giełdzie będą musiały przedstawiać informacje z zakresu zrównoważonego rozwoju od 2026 r. Dodatkowo konsultacje umożliwią wyrażenie opinii dotyczących dobrowolnych wytycznych, które mają na celu wsparcie MŚP nienotowanych na giełdzie w transformacji w kierunku zrównoważonej gospodarki. Konsultacje dotyczą dwóch projektów: standardu sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla MŚP notowanych na giełdzie (tzw. ESRS LSME), dobrowolnych wytycznych sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla MŚP nienotowanych na giełdzie i nieobjętych zakresem dyrektywy CSRD (tzw. ESRS VSME). Wytyczne ESRS VSME mają na celu udzielanie wsparcia dla MŚP w zakresie: przyczyniania się do bardziej zrównoważonej i sprzyjającej włączeniu społecznemu gospodarki; poprawy zarządzania kwestiami zrównoważonego rozwoju, z którymi się borykają, tj. wyzwaniami środowiskowymi i społecznymi, takimi jak zanieczyszczenie, zdrowie i bezpieczeństwo pracowników (wesprze to ich konkurencyjny wzrost i zwiększy ich odporność w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej); dostarczania informacji, które pomogą zaspokoić zapotrzebowanie na dane ze strony kredytodawców i inwestorów, pomagając w ten sposób przedsiębiorstwom w dostępie do finansowania; dostarczania informacji, które pomogą zaspokoić zapotrzebowanie na dane dużych przedsiębiorstw żądających od swoich dostawców informacji na temat zrównoważonego rozwoju.  Szczegółowe informacje wraz z wzorami kwestionariuszy znajdują się na stronie EFRAG. źródło www.gov.pl Korzyści  sprawdzisz zapisy, jakie są planowane w nowych standardach sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla przedsiębiorców z sektora MŚP, poznasz datę planowanego wprowadzenia nowych obowiązków dla tej grupy dowiesz się, w jaki sposób możesz wziąć udział w konsultacjach dotyczących nowych standardów Zobacz także Raportowania CBC. MF przedstawiło projekt nowelizacji uor oparty o wymogi dyrektywy 2021/2101 > Wymiary czasu pracy w 2024 w zależności od długości okresów rozliczeniowych > ZFŚS. Jak prawidłowo dokonać korekty odpisu > Więcej znajdziesz w zakładce Z OSTATNIEJ CHWILI >
  • Raportowania CBC. MF przedstawiło projekt nowelizacji uor oparty o wymogi dyrektywy 2021/2101

    Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji, której celem jest uszczelnienie regulacji prawnych w zakresie przeciwdziałania unikaniu opodatkowania. Sprawdź propozycje nowych zapisów w ustawie o rachunkowości. Obecnie jednostki dominujące dużych grup podmiotów (grup kapitałowych) z miejscem siedziby lub zarządu w Polsce, muszą przekazywać Szefowi KAS raporty CBC-R zawierające informacje o grupie kapitałowej (w terminie 12 miesięcy od dnia zakończenia sprawozdawczego roku obrotowego). Niezależnie od tego, na spółkach należących do takich grup, ciąży obowiązek składania powiadomień CBC-P („Powiadomienie w zakresie obowiązku przekazania informacji o grupie podmiotów”). Ujawnia się w nich jednostkę raportującą oraz kraj, w którym zostanie złożony właściwy raport CBC-R. Wskazane podmioty mają na to 3 miesiące od zakończenia roku obrotowego. Tak wynika odpowiednio z treści art. 83 ust. 1 i art. 86 ust. 1 ustawy z 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r., poz. 241), Nowe przepisy przygotowane przez resort finansów zakładają implementację do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2101 z 24 listopada 2021 r. zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały (Dz. Urz. UE L 429 z 1.12.2021, str. 1). Dyrektywa ta (określana mianem „Dyrektywy 2021/2101”) nakłada na duże przedsiębiorstwa wielonarodowe (o przychodach przekraczających w kolejnych dwóch latach kwotę 750 milionów euro) z siedzibą w UE, jak i spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), jeśli prowadzą działalność gospodarczą w UE za pośrednictwem oddziału lub spółki zależnej – obowiązek publicznego ujawnienia informacji o zapłaconym podatku dochodowym oraz innych informacji związanych z podatkami w podziale na poszczególne kraje („sprawozdanie o podatku dochodowym”). Po zmianach również polskie przepisy będą obligować jednostki objęte obowiązkiem raportowania CbC do publicznego ujawniania sprawozdania o podatku dochodowym w podziale na kraje. Informacje zawarte w sprawozdaniu trzeba będzie ujawniać odrębnie dla wszystkich państw EOG, w których dane przedsiębiorstwo prowadzi działalność, a także dla jurysdykcji podatkowych, które nie przestrzegają standardów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych (tzw. „rajów podatkowych”). W odniesieniu do pozostałych jurysdykcji podatkowych informacje będą przedstawiane w formie zagregowanej. Z projektu wynika, że jednostki będą miały obowiązek sporządzić sprawozdanie o podatku dochodowym po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 21 czerwca 2024 r. Zmiany w ustawie o rachunkowości mają m.in. polegać na: dodaniu do niej nowego rozdziału 6b (zatytułowanego „Sprawozdanie o podatku dochodowym”) – w związku z nałożeniem obowiązku sporządzania przez określone podmioty sprawozdań, o których była mowa wcześniej, wprowadzeniu definicji: jednostki dominującej najwyższego szczebla, jednostki samodzielnej, jurysdykcji podatkowej oraz konkluzji Rady, na potrzeby sprawozdań o podatku dochodowym, wprowadzeniu definicji przychodów do celów określenia progu przychodów, od wartości którego jednostki będą zobowiązane do sporządzania sprawozdania o podatku dochodowym, wskazaniu przypadków, w których będzie możliwe niesporządzanie takiego sprawozdania zgodnie z ustawą o rachunkowości, określeniu momentu, w którym jednostki już sporządzające sprawozdanie o podatku dochodowym przestają podlegać temu obowiązkowi sprawozdawczemu, nałożeniu obowiązku publikacji i udostępnienia sprawozdania o podatku dochodowym, dotyczącego jednostek wskazanych w przepisach, określeniu kursu wymiany euro obowiązujący przy przeliczaniu przychodów 750 mln dla jednostki dominującej z państwa trzeciego oraz jednostki samodzielnej z państwa trzeciego, określeniu szczegółowego zakresu informacji ujawnianych w sprawozdaniu o podatku dochodowym, sporządzanym na dzień bilansowy, w odniesieniu do danego roku obrotowego, wskazaniu, że sprawozdanie to sporządza się w postaci elektronicznej oraz że będą miały do niego zastosowanie odpowiednio przepisy o przedstawianiu i podpisywaniu sprawozdania finansowego, wprowadzeniu odpowiedzialności karnej za niesporządzenie sprawozdania, sporządzenie go niezgodnie z przepisami lub zawarcie w nim nierzetelnych danych, a także za niezłożenie go we właściwym rejestrze sądowym. Oprócz modyfikacji ustawy o rachunkowości, projekt przewiduje też zmiany w innych aktach prawnych, w tym w ustawie z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz w ustawie z 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach. Jeśli chodzi o pierwszą z wymienionych ustaw, ma to związek z faktem, że sprawozdania o podatku dochodowym będą składane do KRS wraz z innymi dokumentami wymienionymi w art. 69 ustawy o rachunkowości (tj. sprawozdaniem finansowym, sprawozdaniem z badania , odpisem dokumentu o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego itp.). Sprawozdania te będą powszechnie dostępne w KRS, w Repozytorium Dokumentów Finansowych. projekt (z 25 stycznia 2024 r.) ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Korzyści  Poznasz założenia nowego projektu rozporządzenia MF dotyczącego uszczelniania regulacji w zakresie przeciwdziałania unikaniu opodatkowania Sprawdzisz obowiązki, jakie mają być nałożone na niektóre przedsiębiorstwa wielonarodowe w zakresie ujawniania informacji na temat podatku dochodowego Jakie zmiany w ustawie o rachunkowości będą związane z wejściem w życie nowych przepisów. Zobacz także Standardy sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla MŚP. Trwają konsultacje > Urlop wypoczynkowy. Poznaj 11 przykładów jego wyliczania > Niewykorzystane urlopy. Kiedy oznaczają dodatkowe obowiązki dla pracodawcy > Więcej znajdziesz w zakładce Z OSTATNIEJ CHWILI >